Karadag gelenekleri; Slava

Bol yagisli bir gunden merhabalar,

Yagmur tum hizi ile devam etmekte; dolayisi ile icerdeyim bende. Buna en memnun olanlar elbette kedi cocuklarim:

Sirca koskunde Benek

Gokgurultusu bahane; anne omuzu sahane diyen Haylaz!

Dun komsulardan biri ugradi. Blogta sera alanlari ile ugrastigimi gormus ve hem ondaki saklama kabimi getirmis kocaman bir cukulata ile; hem de iki tane domates fidesi getirmis sera icin; oldukca degerli benim icin.

Kalan alanlarin naylonlamasini yapacagimi sohledim ama slava gunu oldugundan calismamam gerektigini, slava gununde sadece dinlenip, birlikte yemek yendigini soyledi ve beni davet etti bir baska komsuya. Ben sadece turta yiyip sohbet edecegiz diye anladigim icin ev kiyafetleri ile gittim, slava oldugundan daha duzgun olmadi gerektigini soyledi, bir kosu gelip kiyafet degistirdim; neyse ki pratigim o konuda; 10 dakikada tekrar bulustuk. 

Oraya gidene kadar duzgun bir bilgi bulamamistim Slava gunu ile ilgili; bir kismini orda buldum, malesef esas bilgiyi aksam okuyabildim.

https://www.total-montenegro-news.com/lifestyle/600-do-you-need-to-accept-an-invitation-to-slava-holiday-traditions-in-montenegro

Kaynak Ingilizce ancak kisa bir ozetle:

- Slava icin davet edildiginizde kabul etmeniz gerekiyor. Aile ve yakin arkadaslar slava icin davet edildiginden oldukca degerli.

- Iyi giyinmeniz ve temiz olmaniz onemli saygi gostermek adina ev sahibine,

- Oraya vardiginizda ve her yeni gelene "Srecan Slava" demeniz gerekli. Ev sahibini uc defa yanaktan opmek te eituelin bir parcasi.

- Masaya konan herseyden yemeniz onemli. Beni en basindan biliyorlar; domuz eti ve deniz yaratigi yemiyorum (uzgunum ama istakoz, yengec, karides vb benim icin yemekten ziyade korku filmi konusu)

- Giderken hediyeler goturmeniz gerekli; cukulata, atusturmalik, icecek gibi,

Anladigim kadari ile inandiklari azize gore degisiyor kutlama gunleri; kaynakta buldugum kadari ile;

"St. Nicholas (Nikoljdan, 19 Aralik), St. Arch.Michael (Aranđelovdan, 21 Kasim), St. John the Baptist (Jovannjdan, 20 Ocak), St. George (Đurdjevdan, 6 Mayis), St. Sava (Savindan, 27 Ocak) and St. Petka (Petka, 27 Ekim)."

Seklinde gunler. Kim hangisine bagli bilme sansi var mi bilmiyorum henuz.


Ilk gitrigimiz alava sofrasi, sonrasinda da baya eklentiler geldi masaya.

Ben, Nana (davet eden ve bana Karadagca ogreten komsum ve evsahibemiz Anka)


Biz yemek yerken ana yolda bir arac alev almis, itfaiye cabucak gelip sondurdu. Kimse yaralanmamis cok sukur ama araba kule donmustu.

Anka'larin evindeki slava davetinden sonra diger komsuya gectik beraberce. Bir anda masa doluverdi yine.

Geleneksel slava ekmegi,

Slava kutlamasina bundan bir kasik alip, sonra kirmizi sarap icerek baslaniyor.

Tum bu gidalarin ardindan dogum oncesi kadinlarin halini anladim sanirim:

Resmen karnim burnuma geldi ve nefes almakta zorlandim.


Normalde alisik degilim birseyle ugrasmadan sadece yiyip, icip, sohbet etmeye, gevsemeye; ote yandan cektikleri fotograflarima bakinca ne kadar ozledigimi farkettim gevsemeyi.

Hayat sonsuz bir okyanus; bizde ise sadece bir kac damla var. Azimle ogrenmeye, yeni damlalar biriktirmeye devam.

Saglicakla
Benek & Haylaz & Zeliha 




Comments