Karadag'da arac satin almak

 Yine yagmurlu bir gunden merhaba,

Bloga bakarken Turkce versiyonunu yazmadigimi fark ettim arac satin almanin, isler gucler derken tamamen atlamisim; bilgi paylastikca buyur ve cogalir diyenlerdenim.

Karadag'da adiniza arac almak icin olmazsa olmaziniz ikamet/oturum izni. Ikamet izni yenilemeye 11 Aralik basvurdum ve soylenen tarih olan 20 Ocak'ta teslim aldim yeni ikametimi. Resmi tatillerden dolayi mi bu kadar uzun suruyor (eski yazilarda belirttigim uzere iki noel, iki de yeni yil kutlanmakta Karadag'da), yoksa yaklasik 40 gun surmesi normal mi bilmiyorum.

Ikametinizi elinize aldiktan sonra ister sahistan, ister benim gibi galeriden adiniza arac alabiliyorsunuz. Sahistan alininca yazan proseduler ve cogunlukla araclarin bakimsiz olmasindan oturu ben galeriyi tercih ettim kendi adima. 

Galeriden aldiginiz zaman ikamet/oturumunuzun kopyasini vermeniz yeterli; onlar sizin adiniza tum islemleri hallediyor. Genel olarak ilk plaka 30 gun icinde cikiyor. Belgeleriniz (sigorta ve muayne) elinizde olduktan sonra polis sorun yaratmiyor (araci aldigimda iki defa cevirmeye denk gelmistim). 20 gunden ssonrasehrinizde bulunan MUP ofise arada ugramanizda fayda var plakalarinizi almaniz icin. 

Yenileme isim bana kalan kismi idi; yenilenen ikametimi almamla Technik Pregled e gitmem yaklasik 15 dakika ara ile oldu. Kucuk bir yerde yasamanin faydasi sanirim. Yan komsumun Ingilizcesi cok iyi, daha onceden sozlesmistik beraber gideriz diye, sagolsun tercumelerde yardimci oldu. 

Kirsalda, sehrin disinda yasayinca araba insanin eli ayagi oluyor. Arabayi almadan once iki defa ana yola (yaklasik 8.5 km) yurumus, iki defa yakit koymak kosulu ile arkadaslri ile gidip isleri halletmis, bir kac defa da taksi cagirmis biri olarak diyebilirim ki; araba olmazsa olmazi insanin.

Ikametinizi ve aracinizi alip gittiginizde onlar gerisini hallediyor. Vergisi, plakasi, muaynesi, sigortasi hepsi bir yerde yapiliyor. 2006 model 1.5 dizel aracim icin tum masraflara 225 Euro odedim. Yabancilarin arac plakalarinda PR..... yazdigindan ve bu tescilin gecerli oldugu yili gosterdiginden (PR21 mesela benimki, simdi PR 22 olarak gelecek) plakalar her yil yenilenmekte. Yesil kart sigortasini da ancak plakaniz ciktiktan sonra yaptirabiliyorsunuz. Bir yil icin 20 Euro oldugunu soylediler.

Aracin yenileme muaynesini yaptirdiginizda size muayne yapildigina dair bir belge ve yeni sigorta policesini veriyorlar. Bunlarla araci ulke icinde kullanabilirsiniz ancak yesil sigortaniz olmadigindan ulke disina aracla cikamazsiniz. Yine de cok dolanmamakta fayda oldugu inancindayim; ozellikle su corona gunlerinde. 

Saglicakla,

Zeliha 




Comments

  1. Kaza anında ne yapılıyor?

    ReplyDelete
  2. Turkiye'deki gibi bir kaza raporu tutulmasi gerek taraflar arasinda. Ayni sekilde sigorta, ruhsat ve ehliyet bilgilerinin takasi da yapilmali. Kasko polis raporunu da zorunlu kilmakta, bildigim/ogrendigim kadari ile trafik sigortasi icin sadece taraflarin doldurdugu form yeterli sayiliyor. Bugune kadar ne Turkiye'de, ne de burada gerekmedi; umarim gerekmez de 🤞🏼🙏🏼

    ReplyDelete

Post a Comment