Karadag'da slava gelenegi

Yagmurlu bir baska gunden merhaba,

Daha once bahsetmistim; Karadag'da Slava gelenegini. Gelenekten ziyade bir dini rituel. Turkceye Azizler gunu gibi cevirebiliriz sanirim. Genel olarak aileden geliyormus; aile hangi azizi benimsemis ise ona ait olan gunde yemekler pisiriliyor ve yakin dostlar davet ediliyor. Eger Slava icin davet alirsaniz kabul etmeniz gerekmekte, yoksa bir bakima hakaret oluyor ailenin degerlerine. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Serbian_saints

Wikipedia'da bu konuda daha detayli bilgi mevcut. 

Davete giderken tatli turu yiyecekler ve icecek birseyler goturmeniz hos goruluyor. Gittiginizde evdekileri uc defa operek "Srecna Slava" demeniz gerekmekte. 


Yemek, icmek, sohbet etmek, paylasmak, iyi vakit gecirmek isin ozu gordugum kadari ile. Benim olmayan Karadagcam (4-5 yas cocuk seviyesindeyim hala) ile yine bile iyi iletisim kuruyoruz sanki 😁


Eski yazilari okuduysaniz capraz komsunun bahcesine hep birlikte lahana fidelerini ekmistik. Markette bir kac defa gormustum ama anlayamamistim; burada lahanayi bu sekilde salamura yapiyorlarmis; Turkiye'de hic gormemistim. Ve evet bu da o fidelerden biri, belki de benim ektiklerimdendir. 

Lahana sarmasi konusu gelince dediler yap senin usulle. Alisageldigim aci biber salcasini hala bulamadim ve iptal olan ucuslardan oturu hala gidemedim; mecburen domates salcasi ile yaptim;

Kuru nane de yoktu; kekik kullandim onun yerine bende. Benim naneler hala uc bes kok; Iki gun once satan yer   gordum internette; Podgorica'ya gittigimde ugramali mutlaka; nanesiz corba yavan geliyor bana. 

Arabayi muayneye goturdugum gun "ah dedim budama makasini almadim yanima!" Malum, Ocak ve Subat aylari guller icin budama, benim icin ise (c)alma ayi. Cekim kanunu kesinlikle calisiyor. Bir baktim yol kenarina budadiklari gulleri yigmislar; sanki bana hediye. Bagaja doldurdum hepsini. Arac muayne stepneye ulasamadi gerci bu yuzden ama teklif ettim cikarabilecegimi.

Oldukca kalin ve canli dallar, bu sefer direkt topraga koymadim haftaya don beklendigi icin.
Niyetim bahce etrafina dogal cit olusturmak; gulden daha guzel ve renkli bir cit dusunemiyorum. Cok sukur cennet gunbegun daha da renklenmekte🙏🏼

Saglicakla,
Benek & Haylaz & Zeliha 







Comments