Hashtag biber salcasi...

 Gunesli bir gunden merhaba,

Belirtmis oldugum uzere Adanaliyim. Bu hayli zengin bir mutfak kulturu anlamina gelmekte. Adana mutfaginin temeli yogun aci ve baharatlara dayalidir. Turkiye'de iken cok rahat ulastigim biber salcasi burada olmayinca bir sure domates salcasi kullandim ki cok buyuk konusup "Hayatta eve sokmam" demistim. Iki defa da Turkiye'den gelen arkadaslardan rica ettim ama market salcasi ev yapimi/aktar (baharatci) salcasi gibi olmuyor tabi ki.

Gecen sene ha gittim, ha gidecegim diye es gectim ancak sevgili pandemi sayesinde 10 ayda dort defa ucusum iptal olunca gidemedim Turkiye'ye. Bu sene de riske etmek istemedim ve biber arayisina girdim.

Marketlerde 1.50-2 Euro arasi satilan salcalik kapya biber, Karadag mutfaginda kahvaltilik (ve cok guzel raki mezesi) olan ajvar ve kozlenmis biber olarak yer almakta, salca yapilmamakta. 

Facebook uzerinden iki ureticiyi takibe aldim ve birinde fiyat 80 Cente dusunce direkt iletisime gectim. Ingilizce bilmeleri cok isime yaradi acikcasi.



Oldukca taze, kutur kutur diye tabir edebilecegimiz kalitede bir biber. 20 kilo kendime, 5'er kilo da komsulara aldim. Benek ve Haylaz'da test edip onayladi kaliteyi 😁

Eski ev sahibinden kalan kucuk kiyma makinesi vardi evde. Haznesi kucuk oldugundan 20 kilo biberi temizleyip cekmem 6-7 saatimi aldi. 30 kilo almakti niyetim ve saat geceyarisini gectikten sonra iyi ki 30 kilo almamisim dedim gayri ihtiyari.

Biber ve domatesten salca cikarirken ilk basta hayli sulu oluyor boyle, ezildikce suyu akiyor sebzenin.

Ocakta /ateste pisirerek yapanlar hayli fazla olsa da bizde guneste kurutularak yapilir salca. Deyim yerinde ise gelip gidip karistirmaniz gerekli suyunu cekene kadar. Bahcede cok fazla kedi ve bocek oldugundan tul gerdim uzerine kenarlarindan mandallayarak. 

Tabi ki bu heniz baslangicti; zira biberler tatli idi. Aldigim yerle aci biber hakkinda cok konusunca sus biberi tohumu sozlestik adamla, ilk firsatta gecerken ugrayip birakacagim onun icin aci biber, karisi icinse cicek tohumlarini. 


Ocak ayinda 4.defa iptal olan ucustan sonra biber salcasi yapmayi iyice kafama koydugum icin aci biber fidesi almistim. Buna inferno deniyormus burda. Bizim Adananin acilarina cok yaklasmasa da idare eder. Biberler kizardikca alip dolaba koymustum ve iki gun once hem bunlari, hemde feforoni denen yesil aci biberleri kiyip ekledim. Ah bir de Gaziantep ya da Antakya'nin aci biberleri olsa da eklesem dedim defalarca kendime. 

Azimle karistirmaya devam suyunu cekene kadar. Sonra bir posta daha cekecegim inceltmek adina. Son asamasi kavanozlamak ve kuflenmemesi icin uzerine bir parmak sivi yag eklemek olacak. 

Hashtag biber salcasi yakinda hazir nasipse 🤤

Saglicakla,
Biz




Comments