"Karadutum, catal karam, cingenem"

 Merhabalar,

Beni bizzat taniyanlar tam bir karadut canavari oldugumu bilirler. Gerci butun meyve agaclarina dalmak gibi bir hiyum vardir ama cidden karadut ayridir. Karadag mutfagi tatli uzerine kurulu oldugundan bahsetmistim daha once. Tek bir yerde fidan bulabildim orda da 9 Euro istendi ki hem benim icin biraz fazla, hemde meyve icin 3 sene beklemem gerekir. 

Arka bahcede asisiz bir dut agaci vardi. Pic derler bizde meyve vermeyen asisiz agaca. Ilkbaharda biryerlerden buldugum celiklerle kalem asi denedim 4-5 dalina ama basarili olamadim. Denemek basarmanin yarisidir derim hep; azimle devam ettim. 

Ortalama olarak Agustos ortasindan Eylul ortasina kadar asilama zamanlaridir cogu meyvenin. Agustos ayinda 7.Avgust'un yan tarafindaki evin onunde kocaman karadutu gorunce gozlerim isildamisti resmen. Arabayi golge olsun diye altina park etmesem ve meyveleri arabayi kizila boyamasa yine bile fark etmezdim muhtemelen. Neyse ki arac ta vvisnetonlarinda, yoksa polise ve diger araclara anlatmak biraz sikinti olabilirdi 😁

Ilk yaptigim aninin fotografini cekmemisim. Yama asi olarak geciyor bu, bazi kaynaklarda da surgun goz asisi. Asi yapacaginiz daldaki surgunu kesip cikartip, kullanacaginiz daldan ayni olcude surgunu cikartip bu bosluga yerlestirmeniz ve enli bir ip/bez/asi naylonu ile sarmaniz gerekli hava almamasi adina 

Bu islemi yaparken iskin/surgune cok fazla dokunmamak ve sararken surgunu acik tutmak hayli onemli.

Surgun goz asisinin bur ddigeravantaji kisa surede meyve vermesi. Bu kadar cabugunu beklemiyordum ancak agacin ilk meyvesi gorundu bile. Bulabilirsem bir kac dalina da beyaz dut asilamak niyetim. Bir 10 gun daha sansim var.

Binbir hevesle alip bahceye ektigim limon hayli guzel gelismekte iken birden duraksadi ve kurumaya basladi. Bugun yarin diye oteleme hatasinda bulundum hem islerden, hemde toparlar diye ama olmeye basladi resmen. Topraktan cikarinca govdenin bir kisminda kuruma fark ettim can suyu cekilmiscesine. Kokunu temizleyince fidanlarin ezeli dusmanlarindan olan manas ortaya cikti. Nedendir bilmiyorum, narenciyede manas (kok kurdu) olacagini hic dusunmemistim.

Forumlardan topladigim bilgiler dogrultusunda kurumus ve yenmis kokleri temizleyip, asi macunu ile kapattim. Simdi umutla bekliyorum canlanmasi ve yasamasi icin. Meyve verirse ne ala, vermese bile narenciye yapragi kokusunu cok severim kendi adima. Her ihtimale karsi capraz asi yapacagim birinden biri kurursa diye. 

Hayat, ilk nefesten son nefese ogrenmekle gecirilen bir sure. Bilginin coklugunu gordukce arada gozum korksa da azimle devam arastirmaya, ogrenmeye. 

Saglicakla,
Biz 



Comments