Eserlerle seyahat

 Bilgi paylasimina devam,

Tarihi eser kacakciligini onlemek adina ulkelerin eserler konusunda kati kurallari var. Bu yuzden eski yeni fark etmeksizin tablo, heykel, vb eserlerin ulke disina cikarilmasi bazi izinlere ve prosedurlere baglanmis vaziyette. 

Antalya'da kalan esyalarim arasinda bir de yagliboya tablo vardi. Tesadufen bana gecen tablo, ilginc bir sekilde burayi andiriyordu; nehir boyunca bagli/seyir halinde ahsap kayiklar. 

Her ne kadar yagmurlar dolmus olsa da normalde Zeta Nehri boyunca bu kayiklardan gormek hayli mumkun. 

Turkiye'de bu tip izinler/raporlar muzeler tarafindan duzenlenmekte. Sureci bilmedigimden gitmeden once tablonun fotografini mail atip sormustum prosedurleri. Normal kosullarda bir gun suren bir islem; sabahtan eseri birakip, bir dilekce dolduruyorsunuz. Iki uzman inceliyor eseri ve asagidaki gibi arkasina yapistirilan bir kagida muzenin muhrunu vurup, akabinde iki uzman hem kagidi, hem cerceveyi kaplayacak sekilde imza atiyorlar.

Bu kagidin en azindan varis noktaniza kadar dusemediginden emin olun. Gumruk/sinir polisi raporla beraber muhru kontrol edecektir. 

Ben orada iken havalimani polisi bir cam ve metal rolyef calisma getirdi. Yolcu hediyelik esya dukkanindan almis ancak takilmis denetime. Tarihi olup olmadigini kontrole getirmisler. Sikinti yasamamak adina son dakikaya birakmayip muzeden rapor alin derim. Herhangi bir ucreti yok, sadece bir dilekce doldurup, ulkeden cikarmak istediginiz ne ise onu goturup teslim ediyorsunuz 

Sansimdan kontrolu yapacak iki uzman da, raporu imzalayacak yetkili de muzede idi; bir saat icinde islemler tamamlanmisti benim. Sonrasinda bagajdaki brandaya sarip, arka koltuga yerlestirdim tabloyu ve sorunsuzca geldik eve. 

Deneyinlerimi ve bildiklerimi elimden ggeldigincedetayli bir sekilde aktarmaya calisiyorum, umarim yardimi oluyordur okuyuculara.

Saglicakla, 
Biz 







Comments