Celikleme zamani

 Bol ruzgarli bir Karadag'dan merhaba,

Uc gundur yagmur cok sukur durdu. Biraz daha devam etseydi arkadaki suyun nehir olmasini bekliyordum kendi adima. Bu sefer de siddetli kuzey ruzgari icerde tutmakta. Yine de elimden geldigince cikip, uc bes sey halledip giriyorum. 

Bugun komsulardan biri "Usuyor musun?" diye sordu. "Hayir, gardroptaki herseyi giymeyi seviyorum" dedim bende. Kac kattim bugun bilemiyorum 🙄

Hep dedigim gibi asik oldugunuz doga ise 12 ay surer isler. Ortalama Kasim - Subat arasi gullerin celiklenmesi zamani. Ortancalar da yine bu surecte celikten cogaltilabilir: 

Ortala kursun kalem kalinlik ve uzunlugundaki dalin ustunu duz altini egimli olarak kesmekle basliyorum. Hem parazitlerin girmesini hem de su kaybini onlemek adina ust tarafini asi/budama macunu ile kapatiyorum. Eger macun bulamazsaniz mum eriyigi de nispeten isi gorecektir. Koklendirme hormonu ile sans daha da artsa da burda tek bir yerde bulabildim; o da 25 gramina 6 Euro deyince eski usule dondum Turkiye'den gelen biri getirene kadar. Orda 100 grami 47 Lira zira...

Celikten bitki cogaltanlarin ortak yanlisi yaprak gorunce tuttugunu dusunmeleri. Dallari suda biraksaniz dahi yaprak cikarir, bu yuzden yanilip uretim saksisindan cikarmayin. 

Saksinin altindan kokler cikmaya basladiginda celik tutmustur. Bu bitkisine gore degismekle birlikte 60-90 gun suren bir surectir. Koklendirme hormonu ile bu sureci 45-70 gun arasina cekmek mumkundur. 

Asma, incir, gul, ortanca, pek cok cam turu, domates, feslegen, nane ilk aklima gelen daldan cogaltma yapabileceginiz bitkiler. 


Neden bilmiyorum avakado cok korkunc pahali burda. Tanesi 2.39 Euro idi en son markette. Antalya'ya gittigimizde 15 tane almistim bende pazardan. 

Avakadoyu hem toprakta, hem suda cogaltabilirsiniz. Malesef toprakta olani ardiyeye yuva yapan fare yemis, bugun farkettim ve savas boyalarimi surdum. Niyetim butcemi ayarlayabilirsem limonlarin etrafini kapatip, sera yapmak saglam bir malzeme ile. Bodur avakado uretilebilir pek ala orada diye umuyorum.

Yenidunya burda hic gormedim; ne markette, ne de pazar yerinde. Gecen yaz bir komsu ile agacin birinden ikiser meyve asirmistik. 5 cekirdekten biri tuttu. Hep dedigim gibi; bir sifirdan buyuktur ozellikle benim gibi meyve ve salataya hayli duskun biri olarak. Govdesi kalem kalinligina gelince meyvesini asirdigimiz agactan asi yapacagim. 

Daha isin gerisi geride, simdi Karadagca zamirleri calisma zamani...

Saglicakla,
Biz 


 



Comments