Kivi yetistirme

Ruzgarli bir gunden merhaba,

Akdenizde dogup buyumus biri olarak, topraga dair bildigim ne varsa burda tekrar yaziyorum. Topragi, havasi, iklimi; herseyi farkli. Bir parca Karadeniz bolgesini animsatmakta; kivi de dahil.

Hemen her evin bahcesinde bir kivi tarhi var. Benim de artik tarh yapmam lazim ama butce-zaman-destek uclusunu henuz denk getiremedim. Avakado gibi bir disi bir erkek seklinde ekilmesi gerek kivinin de. 

Soldaki disi, sagdaki erkek cicek. Detayi fark etmeyenler icin disi cicekte kese var; minicik bir kiviye benzeyen. Dolleme sonunda erkek cicekler kuruyup duserken, disi cicekler buyumeye devam ediyorlar.

Bu sekilde disi cicek kesesi hizla buyuyor. Toplanacak olgunluga erismesi ortalama Kasim ayi burasi icin. 
Meyveleri topladiktan sonraki hali bu benim kivilerinde. Soldaki erkek, sagdaki disi. Eski ev sahibi ekmis, hatta kokunden kesmisler ben evi almadan once. Inatla tekrar cikmis sansima. (Ve evet, tarhi yapmam gerek nasil olacagini henuz bilmesem de)

Bilmedigim bir meyve oldugundan komsulari takip ettim bu noktada. Hemen hepsi budadilar.


Deyim yerinde ise birbirini bogmamasi adina bu dolanan dallari kesiyorlar genelde. Ana hattin 4-5 goz uzerinden. Benim kiviler o kadar buyuk olmadigindan bitaz daha uzun tuttum tarh yapinca uzatmasi kolay olsun diye. Kestigim dallari da dograyip dev saksiya attim komposta donmesi adina. (Laf aramizda solucan dolu ici; aha da zenginlesiyor ordaki toprak/kompost.)

Komsunun birinden de onun budadiklarindan erkek ve disi dal aldim, koklendirmeyi deneyecegim ya tutarsa diyerek. Koklendirme hormonu burafa korkunc pahali oldugundan Turkiye'ye gidip gelenlerden rica ettim, o zamana kadar muadil urunlerle (kul, aloe vera vb) denemeye devam. 

Saglicakla
Biz 



Comments