Cicekleri uretme zamani

Cennetten merhaba,

Hep dedigim gibi; asik olunan doga ise 12 ay devam eder bu sevda. Ocak ayi itibari asmalar, guller, ortancalar budanirlar. Balkanlar ogrendigim bir bolge oldugundan budamalar icin konsulari da gozlemliyorum. Hurmayi da arada budadim herkes budadigi icin. Hatta gozu birakiyordun nerdeyse gozume giren bir dalla. 

Asma, gul ve ortancalar ayni zamanda bu donemde celiklenir/uretilir. 

Her ucu icin ortalama bir kursun kalem olculerinde keseceginiz dallarin ust taraflarini varsa asi macunu ile, yoksa erimis mum vb bir malzeme ile muhurlemeniz, dallardaki su kaybini onlersiniz. 

Podgorica'ya gecen gittigimde hazine buldum. Bu koca demeti bahcesini budayan biri baglayip atmis. Birinin copu, baskasinin hazinesidir derler ya; iste tam da oyle bir durum. Arabayi park edip, gerisin geri gidip aldim buketi.


Bahcede 30 kadar gul var. Rengine tav olup satin aldigim 8 gulu saymazsak hepsi celikten yetistirme. Ayni sekilde 2 ortanca da celikten urettiklerim. (Aslinda daha fazlaydi ancak pisiler bebekken dis kasimada kullaninca gitti cogu, canlari sagolsun dedim bende). 

Gul gibi ortanca celiklerinin de tepesini muhurlemenizi tavsiye ederim. Sungerimsi bir dokusu oldugundan kurtlar direkt iceri giriyor soguktan saklanmak icin. Bu arada ortanca mevsimi disinda kurumus dal gibi gorunebilir, celikleri bir ya da iki gun suda tutarsaniz direkt toplar kendini.

Koklendirme tozu burda hayli pahali, Turkiye'ye gidip gelenlerden rica etmistim ama halen getiren olmadi.
Internetten arastirinca aloe vera ve mese odunu kulu cikti karsima. Neden olmasin diyerek denedim bu sene. Sonucunu ayrica paylasacagim. 

Gul basta olmak uzere celikle yapilan uretimlerde en cok yapilan hata yaprak cikinca turtu sanilmasi. Bu gul parcasi kurumustu buldugumda, uce kesip suya isladim ve bir haftada yaprak surdu. Kok olusumu, bitkisine gore farklilik gostermekle birlikte ortalama 60-90 gun suren bir surectir. Bu yuzden sabirla beklmeniz, celikleri toprak veya perlitten cikarmamaniz hayli onemli. Aydinlik ve soguktan korunakli (ozellikle benim gibi soguk bir yerdeyseniz) bir yerde tutmaniz, sanslarini arttiracaktir. 


E haydi alin makaslari elinize eger hala celiklerinizi hazirlamadiysaniz. Ortalama Mart sonuna kadar sansiniz var gul ve ortanca cogaltmak icin. 

Saglicakla,
Biz






Comments