Mostar; unutmayin!

Balkanlarin sonbaharindan merhaba,

Gectigimiz gunlerde uzun zamandir yapmadigim bir seyi yapip, kendim icin bir sey yaparak Mostar'a gittim. Normalde alisveris icin Trebinje'ye gidecektim, baktim Mostar cok ta uzak degil; dedim haydi. 

Sehirde ilk gozume carpan duvarlardaki mermi izleriydi. Sonrasinda da bu gorsel cikti karsima ki tam durumuma uygundu. (Kendini sarj et; devam et)

Eger tesbihte hatam varsa Bosna halkindan ozur dilerim ancak bana gore Mostar Alija Izzetbegović ve partizanlar demek, halk savascilari. 30 sene bile olmadi Bosna-Hirvatistan savaslari, insanlik bir kez dhaa sinifta kaldi orda. 

Savas muzesi icerisinde insanlik ayiplarinin delillerini gormek mumkun. Kisitli zamandan dolayi giremedim ancak zamaniniz varsa mutlaka girip gezin derim; tabi yureginiz kaldirabilirse yasananlari, yasatilanlari.

OOrjinalkopruBalkan savaslari esnasinda Hirvat guclerince yikilmis. Sonrasinda ulkeler elele verip aslinda uygun olarak yeniden yapmislar. Gunumuzde de UNESCO Dunya mirasi olarak tescillenmis Mostar Koprusu. Uzerinde yururken basamak/takoz taslarinin uzerine basarsaniz cok daha rahat yurursunuz, yoksa inanilmaz kaygan taslar 

Kopru etrafinda pek cok tasin ustunde gozume carpti; "unutma" yazisi. Umarim unutulmaz ce tarihten ders alinir. 
Kara yolu ile girdiginizde bu levhalar karsiliyor sizi. Ulkenin kuzey ve guney kesimlerinde Sirp Cumhuriyet'i kurulu. Kapi komsum Sirbistan Sirplarindan farkli olduklarini soylemisti ki kendisi ayni zamanda Bosna vatandasi ve savaslarda iki defa vurulmus.

Balkan ulkelerinin cogunda coklu dini inanc var. Mostar'da biraz daha goze carpiyordu acikcasi. Cami sayisi daha fazla olsa da, kilise ve camiyi ayni karede gormek mumkun. 


Kimin eseridir bilmiyorum ancak yuregimi burktu bu eser. Yasanmis olanlarin en guzel ve aci ozeti aslinda... 

Mutlaka gidilesi, mutlaka gorulesi; ve mutlaka hissedilesi Mostar...

Saglicakla,
Biz 





Comments